Урок біології 6 клас Тема: "Поняття про віруси"

Анотація: Урок біології 6 клас

Тема: "Поняття про віруси"

Цілі: розширити знання учнів про царства живої природи, ознайомити учнів із групою організмів – вірусами, виявити особливі ознаки будови та процеси життєдіяльності вірусів та обґрунтувати їх існування на межі між живою і неживою природою; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки про особливості і значення царств живої природи, удосконалювати вміння аналізувати, критично мислити, розв,язувати проблемні завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження здоров,я людини.

Обладнання та матеріали: таблиці, фото представників царств живої природи, блок-схеми, дидактичний матеріал, довідкова література.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

"Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти - інакше вона не стане міркувати про нього" В. Гете

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

Звична мелодія вас

Зібрала в клас.

Я рада всіх вітати,

Цікаве царство «Віра» будемо вивчати.

Організми мікроскопічні,

Тому не помічаємо,

Про їхній вплив на інші царства добре знаємо!

Сьогодні ці організми світ заполонили,

Ще й економічну кризу спричинили.

Медики, вчені, науковці мудрують,

На невидимих вбивць полюють.

Думають що ж зробити, щоб

Пандемію COVIDузупинити.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

Цікавинки із "мудрої скриньки"

А чи заєте ви що….

У вірусів незвичайна історія. Спочатку люди перемогли деяких з них, а потім відкрили.

Вчені не могли виявити віруси до 1892 року, коли російський мікробіолог Дмитро Івановський довів, що зараження тютюнових рослин відбувається за допомогою істот, набагато менших ніж бактерії. Ці істоти виявилися вірусом, а конкретно – вірусом тютюнової мозаїки.

Д.Івановський, який провістив існування вірусів, так і не побачив цей світ безмежно малих створінь.

На сьогодні описано понад 5000 видів, вивчає наука вірусологія.

Слово "вірус" (virus) походить від латинського слова, що означає "отрута" або "брудна рідина", що цілком логічно для явища, яке викликає лихоманку і застуду.

Самим своїм життям ми зобов'язані вірусам – частина з протеїнів, закодованих вірусною ДНК в організмі матері, "коректують" імунну систему організму, щоб він не атакував ембріон під час розвитку.

Всі організми на Землі є далекими родичами. Учені мають підстави вважати, що мільярд років тому один з вірусів інтегрувався у клітину бактерії і з цього вийшло клітинне ядро, яке згодом призвело до утворення різноманіття флори і фауни, включаючи нас з вами!

Розміри більшості вірусів коливаються від 10 до 300 нм. У середньому віруси в 50 разів менші за бактерій. Якщо можна було б зібрати колекцію з усіх відомих вірусів, то вона б умістилася в коробці розміром з макове зернятко.

Найменшим з відомих науці вірусів є вірус небезпечної хвороби, як ящур. А вірус віспи можна побачити у звичайний оптичний мікроскоп.

"Бактеріофаги"- це віруси, які паразитують на бактеріях

У вірусів немає клітин, тому вони не здатні перетворювати їжу в енергію і не є живими організмами. Позбавлені носія віруси лише згустки хімічних елементів.

Віруси збираються у чітко визначеному порядку, утворюючи симетричні структури. Вірусні частки утворюють кристали схожі на кристали хімічних сполук.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

3.1.Понятійна розминка.

Обери в «Магічному квадраті» цифру, під якою зашифроване поняття.

Рекомендовані поняття:1- ботаніка,2- клітина, 3-біологія, 4-прокаріоти, 5-еукаріоти, 6-фотосинтез, 7-ріст, 8-розвиток, 9-біосфера...

3.2. Тест на відповідність

1) Ріст А)Якісні зміни;

2)РозвитокБ) Відтворення собі подібних;

3)Розмноження В)Поглинання поживних речовин і їх засвоєння;

4) Дихання Г) Поглинання кисню і виділення вуглекислого газу;

5) ЖивленняД) Кількісні зміни;

Ж) Відповідь на зміни в довкіллі.

3.3. Об,єднай поняття і знайди серед запропонованих зайве, поясни чому?

1)Хлоропласт, фотосинтез, прокаріоти, автотрофи (Царство рослини).

2) Анаероби, нуклеоїд, одноклітинні, орган (Царство Дроб,янки).

3)Гетеротрофи, еукаріоти, крохмаль, системи органів (Царство Тварини).

4)Міцелій, аероби, автотрофи, дріжджі (Царство Гриби).

3.4.Літературна сторінка. «Подорож в казку»

Згадай казки, в яких йдеться про живі організми різних царств живої природи.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку

Проблемне запитання

Чи можуть віруси претендувати на роль керівництва у біосфері? Послухайте казку і висловіть власну думку

Казка

(рольова гра)

У лісі на галявині зібралися представники царств живої природи: рослин, тварин, грибів і дроб,янок на важливу нараду обрання найголовнішого в біосфері. Усі в зборі? Чому не розпочинають? Чекають ще когось?- заметушилися присутні. Аж раптом заявився незнайомець: «Вибачте за запізнення.» Хто ти? Звідки голос? В нас усі в зборі!- дружно заперечили!

-Так я розумію вас бентежать мої розміри, а я не маю клітинної будови і існую між живою і неживою природою, але із живих мене поки-що ніхто не виключав тому я тут,- запевнив вірус. - Ми не розуміємо як можна бути одночасно живим і неживим, ще й клітина, яка обов'язкова одиниця живого відсутня, тож шукай таких як сам! Зніяковів вірус, але нікуди іти не збирався. - Дайте хвилинку - усе вам поясню. Я маю дуже важливу ознаку живого нуклеїнову кислоту ДНК або РНК, це мій "сейф" спадкової інформації, центр мого життя, але без клітини це просто мертвий скарб, варто мені потрапити у будь-яку клітину тоді і починається моє життя: розмноження,розвиток, синтез білків...

-Ні тебе тут точно не треба, бо ж ти так і мітиш, як потрапити в одну з наших клітин.-Та ні, не метушіться, так просто в ваші клітини мені не потрапити тут необхідний особливий механізм: або клітина пошкоджена,або ж ослаблена...Люди часто нехтують правилами гігієни, ведуть не здоровий спосіб життя(шкідливі звички, неправильне харчування, порушений режим дня, спортивна недбалість...), підриваючи імунітет, а я і чекаю цього моменту з нетерпінням, повірте дуже хочеться жити! - Гаразд, якщо будеш триматися подалі від нас усіх тоді залишайся.

Нарада нарешті розпочалася. Представники кожного царства намагалися переконати усіх присутніх у власних перевагах, бо усім дуже хочеться нести корону першості в королівстві біосфери.

Першими взяли слово рослини. Ми автотрофи і продуценти, тому першими розпочинаємо ланцюжки живлення, синтезуємо поживні речовини(крохмаль) із вуглекислого газу і води, ще й кисень постачаємо в атмосферу вам, усім аеробам, які тут можуть бути заперечення?! За нами першість!

Тиша тривала довго... Проте представники царства тварин наважились заперечити і пояснили, що саме у них складна будова організму(органи і системи органів), рухливість, подразливість, інстинкти, мова, мислення, пам'ять, інтелект... Саме тому керувати королівством необхідно їм.

Довго не наважувались, але свою кандидатуру запропонували ще й гриби. - Лише наше царство об,єднало ознаки двох ваших царств рослин і тварин, тому, щоб не було суперечки, нам віддайте першість! А ще вміст білків в наших організмах вражає, позаорганізмове травлення, редуценти (розчеплюємо відмерлі рештки), антибіотики, дріжджі (хліб/ спиртове бродіння), лишайники( "піонери", індикатори)...Це все про нас, невже не переконливо?

Усіх уважно слухали, довго чекали і нарешті свій аргумент висловили прокаріоти – дроб,янки! - Саме ми найбільше відрізняємося від усіх царств, тому і можемо нести першість. А ще вражаємо своєю кількістю, швидким розмноженням, серед нас відомі як автотрофи так і гетеротрофи, аероби і анаероби, ми поширені повсюди, навіть там де інші не виживають нас спасають спори,цисти. А ще важливість аргументують біотехнологи, бо саме нам завдячує генна інженерія. Тому"булаву" керівництва слід віддати нам!

Чемно слово попросили і віруси. - Ми хоч і мізерні,але саме томущо мутуємо, небезпечні ще й статистика дуже сумна підтверджує, що смертність від хвороб спричинених нами - найбільша. З нами слід бути дуже обережними представникам усіх царств.. Але якщо з нами вірусами подружитися, тоді майбутнє біотехнологіїбуде вражати здобутками і зможе вирішити глобальні проблеми людства (харчову, енергетичну,сировинну...) Саме тому пані біосфера змушена подарувати нам "корону"!

Пошуміли, посперечалися гості зібрання і вирішили: досі жили, кожен мав свою екологічну нішу - так усе і залишимо, обійдемось без керівництва!

Мораль: де б ти не був пам'ятай про свої права і обов'язки виконуй їх старанно в міру закону: тоді керівництво не потрібне!

«Мікрофон»

Заслухати аргументи учнів

А ви школярі кому віддасте "корону" першості?Чи будете захищати вірусів? Мають вони право на життя?Де їхнє місце в живій чи неживій природі?

Здається, що людина, дерево, гриб, бактерія зовсім не схожі, проте їх об'єднує клітинна будова.А от віруси, це мафія на клітинному рівні. У них немає клітин, тому не здатні перетворювати їжу в енергію і не є живими організмами. Позбавлені носія віруси лише згустки хімічних елементів. Проте віруси мають гени, розмножуються і борються за «місце під сонцем».

Учитель аргументує:

Невже в житті таке буває,

Організм без клітини виживає?

Та ні клітина – основа буття,

Тому поза нею немає життя!

Суперечка про віруси досі існує:

Живі чи не живі вчений міркує…

Білок і нуклеїнова кислота об'єднались,

Та хоч як вони б і не старались -

Це не живі, хоч і складні хімічні сполуки;

Лише з клітиною взявшись за руки-

Життя настане забурлить,

Нарешті вірус буде жить!

На білковосинтезуючий апарат полює,

Нав,язує свої права, вправно керує:

Який білок синтезувати?

Скоріш потомство продукувати!

Лише клітинаабсолютно здорова

Міцно тримає оборону!

Тож будемо секрети природи пізнавати,

Щоб імунітет клітини загартувати.

Віруси – паразити зупинити,

Лише на благо людини заставити їх жити!

Робота в групах

Клас заздалегідь поділений на три різнорівневі групи. Кожна група отримує завдання. Користуються інтернет джерелами, блок-схемами, віршованими строфами

І група «Мислителі» (ІV рівень)

Пояснитиваше розуміння вислову «Віруси -істоти на межі хімії і життя» А. М. Шкроб

Коли вірус опиняється в клітині, він пристосовує всі її ресурси для своїх потреб. Енергетика клітини починає працювати на білковий завод вірусу-загарбника. В самій клітині нуклеїнова кислота вірусу розташовується яквсебе вдома і приступає до справи: синтез білка, розмноження, яке у вірусів нагадує смерть заради життя. Фінальним етапом розмноження вірусу є поєднання деталей – композиція вірусу. Наслідок – вірусні захворювання.

Можливо, хтось із вас в майбутньому стане відомим біологом і зуміє приборкати цих «норовливих створінь», а вони від вбивць перейдуть до рятівників людства в майбутньому!

Будова вірусу:

скористаємосьматематичним виразом

Простий вірус = білокова оболонка(капсид) + нуклеїнова кислота (ДНК або РНК);

Складний вірус = білокова оболонка(капсид) + нуклеїнова кислота (ДНК або РНК)+ ліпіди і вуглеводи;

Висновок: велика «економія» природи проявляється в тому, що в складі вірусів немає нічого зайвого.

Життєвий цикл: позаклітинна форма(нежива) і внутрішньоклітинна форма(жива)

ІІ група «Біотехнологи» (ІІІ рівень)

Завдання: дослідити роль вірусів у природі і житті людини

Віруси неживі, неклітинні,

Та воїни вони активні.

Якщо в клітини потрапляють,

Вправно хазяйнують,

Своє ДНК постачають,

Життя розпочинають.

В клітині хазяйнують,

Власні білки продукують,

Хвороби поширюють, паразитують:

Грип, віспа, гепатит… організм псують.

Білковосинтезуючого апарату не мають,

Тому й неживими їх називають.

Але уміло вони в клітину потрапляють,

Мабуть секрети знають.

Різними пристосуваннями природа їх наділила,

І в цьому їхня сила.

Для медика віруси - збудникиінфекційних хвороб.

Для агронома – збудники хвороб культурних рослин, біологічний метод боротьби з шкідниками.

Для квітникаря – причина строкатості тюльпанів.

Для генетика – переносники генетичної інформації.

Для філософа – пошук істини (шліфування понять живе і неживе).

Сьогодні відкрито понад 500 вірусів збудників хвороб.

«Особливо відзначилися»: віруси грипу, віспи, сказу, гепатиту, корони, ВІЛ – їх прозвали «всесвітніми вбивцями». Статистика говорить, що від їх вбивчої сили загинуло набагато більше людей ніж від усіх війн разом взятих.

Серед нихє «економічні злодії»: ящур, чума, лейкози,мозаїчні хвороби рослин…

Цікаво вірус міксоматозу допоміг австралійцям зменшити нашестя кролів.

ІІІ група «Медики» ( І-ІІ рівень)

Завдання : озвучити правила профілактики вірусних захворювань «Захисти себе сам!»;

дослідити шляхи передачі вірусних захворювань.

Про це необхідно пам,ятати !

Шляхи потрапляння вірусів в організм:

  • -повітряно- крапельний (віруси грипу ,корона- вірус,кору,вітряна віспа…),
  • -з їжею (ящура з молоком, гепатиту А з водою…),
  • -через пошкоджену шкіру (герпесу, сказу, папіломи..),
  • -комахи переносники (кліщового енцефаліту, лихоманки Зіка…),
  • -через медичний інструмент(гепатиту В, ВІЛ…),
  • -статевий (герпесу, СНІДу, гепатиту С…).

V.Узагальнення та систематизація знань

На старт! До фінішу! Групи обирають свій рівень складності, виконують завдання і звітують, після обговорення правильних відповідей і оцінювання (можна, на розсуд вчителя, виконати завдання, як самостійну роботу, але прокоментувати правильні відповіді)

І рівень

(правильних одна відповідь по 0,5 бала)

1. Віруси мають клітинну будову: а) так; б) ні.

2. До складу вірусу входить нуклеїнова кислота (ДНК, РНК) : а) так; б) ні.

3. Навести приклади вірусних хвороб.

4. Як можна запобігти вірусним захворюванням?

5. Існування вірусів довів учений: а) Л. Пастер; б) І. І. Мечников; в)Д. Івановський; г) Ф. Крік.

6.Хімічна речовина, що не входять до складу вірусів: а) білки; б) ДНК; в) РНК; г) АТФ.

ІІ рівень

(правильних дві відповіді по 1 балу)

  1. Вказати хвороби спричинені вірусами: а) малярія; б) грип; в) ангіна; г) віспа.
  2. Віруси розмножуються у: а) клітинах тварин, б) клітинах рослин; в) зовнішньому середовищі; г)міжклітинній речовині.
  3. Вказати, які складові можуть містити віруси: а) цитоплазму; б) капсид (білкова оболонка);

в) молекулу нуклеїнової кислоти; г)рибосоми.

ІІІ рівень

(обрати два завдання по 1,5 бали)

  1. Чому віруси відносять до неклітинних форм життя?
  2. Порівняти (діаграма Вена) бактерії і віруси.
  3. Порівняти (діаграма Вена)прості і складні віруси.
  4. Яку роль відіграють віруси у природі та житті людини?

ІV рівень

(обрати два завдання по 1,5 бали)

  1. Обґрунтувати твердження «Віруси перебувають на межі між живою і неживою природою».
  2. Чи можна вважити віруси паразитичними організмами?
  3. Існують дуже негативні прогнози щодо долі людства в майбутньому через поширення вірусних хвороб. Які властивості вірусів дають підстави для таких прогнозів?
  4. Пояснити принципові відмінності вірусів від інших організмів.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Формулювання висновку

В природі усе під контролем, вона справжній "мудрець" , бо кожному подарувала свою екологічну нішу! Отже і віруси мають право на своє особливе життя! Завдання людинірозумній: за ними постійний контроль, а далі заставити вірусів працювати на благо усього людства! Пам,ятати про здоровий спосіб життя – щит від вірусних хвороб! Знайти ефективні вакцини, щоб допомогти вразливим верствам населення!

VІІ.Домашнє завдання

Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти правила для друзів « Захисти себе сам! Піклуйся про здорове майбуття! Вірусним хворобам скажемо НІ!».(ІІІ рівень);

2. Поміркуй! Як впізнати невидимого вбивцю вірус це чи бактерія адже лікування в них

зовсім різне? (ІV рівень).


Имя файла: -
Размер файла: 132 kb
Скачать фаил
Презентація до заняття факультативу «Основи науков...
Урок з біології у 11 класі (профільний рівень) за ...
 

Коментарі (0)

There are no comments posted here yet

Залишити свій коментар

Posting comment as a guest.
0 Characters
Вложения (0 / 3)
Share Your Location

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо. Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті; ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.

Premium Joomla Templates