«Національно-патріотичне виховання учнів шляхом використання елементів козацької педагогіки», з досвіду Торчинського професійного ліцею Світлана Юрченко, методист НМЦ ПТО у Волинській області

Анотація: 

Потужним засобом виховання патріота-українця виступає козацька педагогіка. Виховна мудрість козаків втілює у собі національну психологію, характер, світогляд, правосвідомість, мораль, інші компоненти національної свідомості і духовності народу, а ідеї козацького руху - свобода і незалежність України, непорушність прав людини і народу, суверенність особистості, народовладдя, - стали найважливішими цінностями в національній системі виховання.

Використовувати елементи козацької педагогіки у навчально-виховному процесі педагоги ліцею розпочали у 2011р. Творчим наставником впровадження ідей козацтва був місцевий краєзнавець Григорій Гуртовий, український історик, член Національної спілки краєзнавців України, заслужений працівник культури України. Сьогодні система виховної роботи закладу базується на ідеалах козацтва і передбачає формування особистості, яка поєднувала б у собі високі морально-етичні якості та ідейний рівень, глибоку історичну пам'ять і національну свідомість, почуття патріотизму, фізичну загартованість. Пріоритетними у змісті виховної роботи стали напрямками:

-дослідження історії козацтва, козацького національно-визвольного руху;

- вивчення і відродження козацьких традицій, козацьких знань;

- опанування військово-спортивним мистецтвом козаків;

- виховання доброти, любові до ближнього, милосердя до нужденних;

- допомога у самовихованні, створення умов для саморозвитку, самовдосконалення;

- виховання морально-вольових якостей, витривалості, стійкості, мужності, дисциплінованості, активної життєвої позиції на прикладах героїчного минулого, формування готовності до захисту Батьківщини;

- формування соціальних компетентностей засобами дослідницько-краєзнавчо-пошукової роботи, проектної діяльності;

- співпраця з краєзнавцями, місцевими музеями, козацькими організаціями.

У 2011р. в ліцеї було створено осередок Міжнародної ГО «Козацтво Запорозьке» - Торчинський курінь. А в День ЗСУ відбулося урочисте прийняття ліцеїстів в ряди козацтва. Наступним етапом впровадження ідей козацтва стало вивчення історії козацтва. Кожна навчальна група досліджувала з історії, культури, традицій, побуту, військового мистецтва українського козацтва за напрямками «Волинь – край козацький», «Козацька ідеологія», «Культура та побут козаків», «Козацька кухня», «Козацька філософія», «Козацькими дорогами з козацькими стравами», «Славетні українки козацької доби», «Козацький характер», «Роде наш красний, роде наш прекрасний», «Військове мистецтво Запорозьких козаків», «Зброя козаків». Свої дослідження учні представляли у вигляді проектів. У 2012-2013н.р. знання з історії козацтва вдосконалювали за книгою Г.Гуртового «Волинь – край козацький», проводили зустрічі з краєзнавцем.

У березні 2015р. на базі краєзнавчої світлиці створили музей історико-краєзнавчого профілю «Спадщина». Музей став центром національно-патріотичного виховання учнів ліцею. Експозиції музею укладені за розділами «Знай свій козацький родовід», «Люби Україну, як славний Кобзар», «Краса душі і творчості твоєї», «В своїй хаті своя правда, і сила, і воля», «Селянська світлиця». На його базі проводяться уроки, семінари, екскурсії, краєзнавчо-пошукова та дослідницька робота. Учні досліджують історичне минуле своїх родоводів під гаслом «Волинь - край козацький», вивчають історію, культуру, побут Волині. Рада музею тісно співпрацює з місцевим історичним музеєм імені Г. О. Гуртового, Волинським обласним краєзнавчим музеєм.

У листопаді 2016р. відкрито каплицю, яка стала центром духовного виховання учнів. Тут проводяться духовні бесіди, розмови, спілкування про головне призначення людини, про самовиховання, про доброту, любов до ближнього, духовні цінності людини.

Класні керівники, куратори, вихователі гуртожитку, викладачі використовують різні форми, методи роботи, інноваційні технології, експериментуючи та творячи власну модель громадянського виховання, елементом якого стало відзначення пам'ятних і знаменних дат в історії України: вшанування героїв Небесної Сотні та героїв АТО «Шляхами подвигу і слави», «Герої будуть жити вічно»; проведення Днів Пам'яті «Пам'ять поколінь - це жива історія народу», «Бабин Яр та Бабині Яри в Україні», «Пам'яті жертв голодомору 1932-1933рр. «Запали свічку», уроків мужності «Я знаю Вас, нащадки запорожців, я вірю Вам і низько б'ю чолом…»; виховання на прикладах Героїв Крут, героїчного подвигу випускника ліцею 2013р. Олександра Плоцедима, який загинув на Луганщині у 2015р.

Дослідно-експериментальна, пошукова робота сприяє формуванню в учнів соціальних компетентностей. Під керівництвом викладачів учні готують проекти «Лише у нас на Україні», «І тільки пам'ять не вмирає», «Знай наших», «Традиції українського народу», «Значення українського козацтва в історії України, рідного краю», проводять міні-дослідження «Чим живеш сьогодні рідне село моє?», «Юність, обпалена сонцем і вогнем».

Традиційно проводяться посвята в козаки, свята «Козацькому роду – нема переводу», «Козацькі забави», «Тої козацької слави повік не забудемо», «Благословенна та держава, що має відданих синів», «Воїни Миру», свято осені «Земля моїх батьків, моя земля», родинні свята «І буде син, і буде мати, і будуть люди на землі».

Розвитку патріотичних почуттів учнів сприяють уроки предметів «Захист Вітчизни», «Фізична культура», спортивні тематичні заходи під гаслом «Мужності й геройства свято», спортивно-мистецькі свята «Ми - роду козацького діти…», «Супер козак ліцею», військово-спортивна гра «Козацька звитяга».

Сформувати соціальну активність, оволодіти навичками демократичного врядування допомагає учнівське самоврядування, яке працює у формі учнівського комітету і секторів Добра, навчання, праці, культури, спорту, правознавства, інформації та Ради гуртожитку. Органи самоврядування мають свої Положення, Моральний кодекс честі, колективну угоду з адміністрацією закладу. Учні надають допомогу ветеранам праці, війни, дітям з інвалідністю, проводять доброчинні акції. Працює учнівський профком.

Цікаво і змістовно організовано дозвілля. Учні презентують свої навчальні групи «Моя група просто клас», організовують свята миттєвостей учнівського життя, конкурси новорічних композицій «Зимовий букет моєї групи», посиденьки з батьками до Дня Матері.

Розвивати творчі нахили, здібності, талант учнів допомагають предметні олімпіади, конкурси ерудитів, фотовиставки «Ними пишається ліцей». Працюють різнопрофільні гуртки, спортивні секції, клуби за інтересами «Пізнай себе», «Все в твоїх руках», історичний гурток «Кліо», євроклуб, патріотичний гурток «Юні патріоти».

Зміст роботи бібліотеки направлено на формування духовних цінностей за допомогою книги. Працюють інформаційні виставки, інформаційні бюлетені, тематичні полиці, проводяться огляди літератури, конкурси, усні журнали, уроки пам'яті, години спілкування, тематичні години «Покрова Пресвятої Богородиці – Покровителька українського козацтва і Збройних Сил України», «Українська родина – зернинка народу», «Хліб на столі і в серці».

В ліцеї заохочуються успіхи та досягнення вихованців. На загальній лінійці оголошуються підсумки конкурсів, нагороджуються переможці, створено настінні стенди «Наш ліцей сьогодні», «Кращі учні ліцею».

В підсумку варто відмітити значну роль директора ліцею Олександра Вознюка та заступника директора з НВР Валентини Усової в створенні потужної системи роботи з національно-патріотичного виховання. Поєднання напрацювань науковців, досвіду козацького виховання з сучасними інноваційними виховними технологіями та власними напрацюваннями, розробкою стратегій виховних ліній з проблем «Інноваційні технології громадянського виховання, формування у молоді особистісних рис громадянина», «Виховання духовної культури», «Психолого-педагогічні умови розвитку творчої особистості», «Удосконалення військово-патріотичного виховання» забезпечує високу результативність навчально-виховного процесу

Активно налагоджуються зв'язки з освітніми закладами Республіки Естонія. Педагоги беруть участь у міжнародних семінарах, проводять на базі ліцею всеукраїнські семінари, діляться досвідом роботи на обласних семінарах. У лютому 2019 р. досвід ліцею було схвалено навчально-методичною радою НМЦ ПТО у Волинській області.

Використана література

1.Закон України «Про професійно-технічну освіту».

2.Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року».

3.Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді.

4.Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України.

5.Українська козацька педагогіка, Концепція, посилання:

https://studopedia.com.ua/1_396129_lektsiya--upravlenie-obrazovatelnim-protsessom-kak-pedagogicheskaya-problema.html


Здорова людина – найдорогоцінніший здобуток природ...
Розробка класної години "Ярмарок професій"
 

Коментарі (0)

There are no comments posted here yet

Залишити свій коментар

Posting comment as a guest.
0 Characters
Вложения (0 / 3)
Share Your Location

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо. Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті; ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.

Контакти

вул. Плеханівська, 66, оф. 11, м. Харків, 61001 
Адміністратор порталу:
Тел. : +38 (068) 375-46-34
Тел. : +38 (066) 820-40-65
Тел. : +38 (057) 731-96-33
(с 9.00 до 17.00 субота, 
неділя - вихідний
)

e-mail:  
Premium Joomla Templates