Ким є педагог ХХІ століття?

Анотація: Чи легко бути педагогом ХХІ століття? Ким він є для учнів, студентів? Спробую дати відповідь з огляду на те, що викладаю гуманітарні предмети у студентів, які навчаються на технічних спеціальностях.

Останнім часом освітянські глосарії майорять незвичними для нас словами, як от «фасилітатор», «тьютор», «тренер», «коуч» … у чому ж різниця? Що ж це за обов'язки такі нові? Щоб бути на хвилі змін, педагог постійно підвищує свій професійний рівень.

Хтось поринає у нове: опановує дистанційно різноманітні курси, спілкується з колегами під час онлайн-зустрічей та вебінарів, ділиться або шукає цікавинки у соцмережах – є ж багато хороших груп, спільнот для педагогів. Багато є шляхів для самоосвіти. А хтось залишається прихильником перевірених часом методів та прийомів. Який же педагог має рацію?

Сучасний світ народжує і виховує дітей так званого покоління «Z». Думка про те, що вчити дітей так, як вчили нас, не можна, сьогодні дуже часто лунає з уст і психологів, і педагогів. Чим же сучасна молодь відрізняється?

Вони захоплюються іграми, відволікаються від навчання. Чи робили так ми? Ми любили гратися на вулиці, влаштовувати посиденьки з друзями, дивитися мультфільми та улюблені передачі по телевізору, захоплювалися тетрісами, ґаджетами і комп'ютерами… І цей перелік кожен зможе продовжити на кілька пунктів.

Про «міленіалів» говорять, що вони швидко забувають почуте, прочитане. Але ж сучасний світ продукує кожного дня все більше інформації, а наука гігантськими кроками йде вперед. Тому студенти вчаться швидко шукати потрібне. А надійним помічником у цьому дуже часто є комп'ютер та інтернет.

Між молоддю різних часів є і спільне, і відмінне. Варто поспостерігати за студентами, які аналізують художній твір, написаний кілька століть тому. Як вони проводять паралелі між віками, як пояснюють вчинки персонажів, підтверджують прикладами з життя. Актуальність творів Гомера, Данте Аліг'єрі, Вільяма Шекспіра, Ернеста Теодора Амадея Гофмана та інших митців говорить про те, що проблеми їх і нашої сучасності дуже схожі. Не стає менше вчених, дослідників, новаторів. Навряд чи змінюються пріоритети, зате осучаснюються способи досягнення результату.

Мета освітнього процесу все та ж – здобути знання, навчитися новому. Але масштабні освітні реформи мають на меті зміну ставлення до цього процесу. Так само приділяється увага до особистості кожної дитини, її індивідуальності (пам'ятаємо ж і принципи роботи В. Сухомлинського). Ми готуємо студентів до використання набутих умінь у житті.

Але невгамовні педагоги шукають нові шляхи співпраці зі студентами, випробовують цікаві методи та прийоми, свої педагогічні перлинки.

Усе частіше в процесі роботи над темою заняття використовується комп'ютер та різні ґаджети – від смартфону до VR-окулярів. Не стоїть на місці і розробка корисних в освіті програм та додатків. У міжнародному рейтингу топ-200 онлайн-інструментів для освіти щороку з'являються нові улюбленці, а перевірені часом фаворити вдосконалюються. Дуже багато продуктів випущено компаніями Google, Microsoft та іншими. Приємно, що і українські розробники втілюють у життя цікаві проекти, яскравим прикладом чого є Classtime. З їх допомогою викладач може провести онлайн-опитування з різними типами завдань, організувати дистанційну спільну роботу, податися у віртуальну мандрівку музеями, містами і навіть світом! Допоможуть вони і розвивати креативність та медіаграмотність, цілісне сприйняття оточуючого світу, уміння шукати, аналізувати та обирати необхідний матеріал, формувати необхідні сучасній людині компетентності, виховувати розвинену особистість, яка знає, чого хоче, і як цього досягти.

І мені, і студентам цікаво працювати з Google Classroom. Віртуальна класна кімната дає можливість організувати середовище для спілкування, додавати цікаві матеріали (відео, фото, посилання на інтернет-ресурси тощо), проводити опитування, тестування, задавати завдання з терміном виконання. Регулярно оновлюється, вдосконалюється, інтуїтивно зрозумілий і безкоштовний сервіс, зайти до якого можна через комп'ютер, планшет і смартфон.

Дуже цікавими і пізнавальними є мандрівки: до країни, представника якої вивчаємо на занятті, світових музеїв, цікавих місць. Але, на жаль, можливості такої ми не маємо. Тому, окрім відео, можна роздивитися 3D модель скульптури, будівлі, персонажа. Якщо вдається підібрати щось у Sketchfab, то обов'язково використовую – додаю посилання на обране до Google Classroom, а потім можемо працювати з об'єктом тоді, коли це нам необхідно.

Не забуваємо й про розвиток мовлення: пишемо відгуки та роздуми, обговорюємо, аргументуємо, порівнюємо, виступаємо перед аудиторією. Любимо і на дошці писати й малювати, а особливо – різнокольоровими маркерами.

Упевнена, що кожен педагог має в запасі цікаві методи та прийоми, уміє достукатися до дитячих умів та сердець. Головне – у пошуках нового та незвичайного не загубити основне – живе спілкування зі студентами, у процесі наповнення методичної скарбнички збагачувати й наші душі.

Отже, сучасний педагог – вчитель і вихователь, наставник і старший товариш, порадник і цікавий співрозмовник, який завжди частиночку душі дарує учням, вихованцям, студентам.


Набридла нудна математика? Зробимо її яскравішою!
Монстри і монстрики шкільного життя
 

Коментарі (0)

There are no comments posted here yet

Залишити свій коментар

Posting comment as a guest.
0 Characters
Вложения (0 / 3)
Share Your Location

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо. Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті; ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.

Контакти

вул. Плеханівська, 66, оф. 11, м. Харків, 61001 
Адміністратор порталу:
Тел. : +38 (068) 375-46-34
Тел. : +38 (066) 820-40-65
Тел. : +38 (057) 731-96-33
(с 9.00 до 17.00 субота, 
неділя - вихідний
)

e-mail:  
Premium Joomla Templates