Година спілкування 4 клас


Тема. Народні свята та традиції.

Мета: формувати ключові компетентності: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту; соціальну – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групіта команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; громадянську – усвідомлювати свою приналежність до Української держави, розвивати бажання вивчати традиції нашого народу, виховувати бажання зберігати і розвивати традиції своїх предків.

Хід заняття:

І. Організація класу.

Привітання. Перевірити готовність учнів до заняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бесіда з учнями.
  • -Діти, поміркуйте та спробуйте пояснити значення слів «традиція», «звичай»:

Звичай - загальновизнаний порядок, традиційно встановлені правила поведінки певного народу, колективу.

Традиція - досвід, звичаї ,норми поведінки, смаки, що склалися історично й передаються з покоління в покоління.

  • -Яке з цих понять більш загальне?(традиція)
  • -Чому?(Вона включає звичаї і норми поведінки.)

Отже, в простому розумінні звичай – це те, що стало звичним, засвоєним.

  • 2.Інтерактивна вправа « Мікрофон »
  • -Які ви можете навести приклади традицій українського народу?(зустріч весни, новорічне посівання, виготовлення писанок, різдвяні традиції)

3.Бесіда з питаннями.

- А скажіть будь ласка, як можна замінити одним словом день або дні , коли визначають видатні події,значні дати?(свято)

- А які бувають свята? (народні і державні)

- Наведіть приклади народних свят.

ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття

  • -Тема сьогоднішнього нашого заняття « Народні свята та традиції»
  • -Я пропоную епіграфам нашого заняття взяти рядки чудового вірша.

На світі можна втратити багато!

Найбільша втрата – пам`ять поколінь

Це для народу рівнозначно – страті

Минуле невіддальне, наче тінь.

ІV. Робота над темою заняття

  • -Кожна країна, кожен народ має свої свята , традиції, які вироблялися протягом багатьох століть.

Цікавими народними святами і традиціями багата і наша країна.

Усі свята в українців були яскраві та колоритні, відбувалися жваво й весело, із гарячою завзятістю та якоюсь особливою, тільки слов'янам притаманною душевністю. [ 3 ( С.127) ]

Український письменник Олекса Воропай писав:

« Звичаї - це те, що об`єднає окремих людей в один народ , в одну націю. Ще давньоукраїнські традиції ввійшли у наші звичаї, і тепер ми не уявляємо Різдва без куті, Великдень - без клечання»

1.Ретроспективна бесіда.

- Про які народні традиції згадує письменник?

- У яку пору року відзначають ці народні свята?

- Що таке кутя, писанка, клечання?

Давайте познайомимося з цими поняттями.

Кутя – обрядова каша з ячменя або пшениці з додаванням меду , горіхів, узвару, яку вживають на Різдво або Водохреща.

Куті відводилося почесне місце на покуті. Господар приносив сіна, з котрого робили кубельце,в яке ставили кутю. Українці вважали, що кутя має бути неодмінно в новому горщику, який простоїть там всі різдвяні свята. [ 3 ( С.129) ]

Писанка – розмальоване великоднє куряче яйце.

Клечання – гілки з листям, якими на Зелені свята прикрашають хату або двір.

Кутя, писанка, клечання – це символи, атрибути цих народних свят.

– На попередньому занятті ви об'єдналися в групи за порами року й отримали завдання – підготувати інформацію про народне свято. Зараз, будь ласка, поспілкуйтесяв групах, детальніше ознайомтеся з інформацією, про яку ви довідалися.

Групи „Зимонька", "Веснянка", „Літо", "Осінь" підготували повідомлення про народнісвятаза календарними циклами.

2.Виступ учнів за підготовленими матеріалами.

Зимовий цикл

Матеріал групи «Зимонька»

Вечір напередодні Різдва (Коляда, Свят - вечір) називався ще багатою кутею. Під вечір до хати вносили дідуха - обжинкового снопа. Вважалося, що він набуває чудодійної сили і приносить щастя та успішну працю.

Починаючи від Свят - вечора і аж до Водохрещі колядували та щедрували-співали ритуальних пісень-побажань господарям осель. Нерідко колядники і щедрувальники представляли спеціальний фольклорний театр у костюмах.

Свято Водохрещі - освячення води, купання у ставку. Люди набирали її в посуд і кропили господарські будівлі, тварин, дерева.

Весняний цикл.

Матеріал групи «Веснянка»

Цей період - пробудження природи та людських почуттів (розваги молоді, ворожіння, оберегові дії).

Головним весняним святом вважався Великдень – свято, котре пізніше християнська церква встановила як Воскресіння Христове. Це найсвітліше свято та обрядовий цикл, який включає: Страсний тиждень (Вербна неділя), Великдень (Паску) та Світлий тиждень (шанували предків)/

Літній цикл.

Матеріал групи «Літо»

Він включає такі свята: русалії, зелені свята (Трійцю), Купайла

(Івана Купала), Петрів день, день святого Іллі, Спаса. Ключові поняття: вода і рослини. Саме довкола них вибудовувалися обрядові й магічні дії, пов'язані з шануванням сонця,рослинності.

Івана Купала – це свято молодості, краси й очищення. Головним його атрибутом були віночки, з якими пов'язано чимало звичаїв та дівочих ворожінь на долю. Святкування Купала відбувалося біля води і мало масовий характер, було урочистим і красивим. Із настанням сутінок стрибали попарно через вогнище. Це була перевірка для обох: дівчину перевіряли на довіру, а хлопця на відповідальність. Малі діти стрибали через кропиву і були дуже горді з цього. Деякі джерела свідчать, щочерез вогнище стрибали тільки хлопці, а дівчата через кропиву. Обов'язковим елементом свята було, звичайно, купання. Для святкування вирубували дерево або гілку, ходили з піснями навколо неї, а потім її топили ( начебто вона символізувала русалку ).Таке дерево чи гілку називали Мареною, Маринкою, Купалом, Улянкою. Спочатку ходилиз Мареною селом, співаючи купальських пісень, а вже потім топили.[ 3 ( С. 154-155) ]

В час Зеленних Свят цвіте жито й, народним віруванням, прокидаються мерці, виходять з води русалки. Люди квітчають свої житла клечанням і встеляють пахучими травами; дівчата завивають вінки.

Купальські свята визначаються особливою поетичністю та чарівністю (хто встигне зірвати квітку папороті, тому відкриваються заховані скарби).

До жнивних свят належать Маковія (1серпня) та Спаса (19серпня). На Маковія святили мак, зілля та збіжжя, на Спаса – плоди і мед.

Осінній цикл

Матеріал групи «Осінь»

Обряди осені були спрямовані на родинне життя. З Покровипочинався сезон сватання та весілля (дівчата казали: "Свята Покрівонько, покрий мені голівоньку"). Тобто прохали бажаного шлюбу та коханого чоловіка. Осіннє свято, яке відзначалося 26 жовтня за старим стилем (8 листопада – за новим). Святий Дмитро завершував землеробський рік, замикав землю і проводив зиму.

День СвятоїП'ятниці (10 листопада) – в цей день жінки, бувало, не прядуть і не шиють.

– Молодці, справилися із завданням, а зараз слід відпочити.

Руханка

3.Хвилинка творчості.

–На дошці зображенні народні свята. Перед вами лежать аркуші паперу і кольорові олівці. Ваше завдання: оберіть народне свято, визначте його символ іцей символ передайте на малюнку.

Перевірка робіт. Назвати свято, позначене на малюнку символом.

Різдво – Різдвяна зірка;

Пасха – яйце;

Івана Купала – вінок;

Трійця – гілка;

Спаса – яблука;

Маковій – мак.

4.Робота в малих групах.

Починаючи з свят-вечора і аж до Водохреща колядували та щедрували – співали ритуальних пісень – побажань господарям осель та їхнім домочадцям. А які ви знаєте щедрівки та колядки? (діти виконують щедрівки, колядки)

V. Підсумок заняття.

1. Бесіда

- Про які народні свята та традиції ви дізналися?

- Які свята вас найбільше зацікавили?

- Які свята відзначає ваша родина?

- На якому святі говорять такі слова?

1.Віншую вас, пане господарю,

Тії свята відпровадити,

Других дочекати.

Від сто літ до сто літ ,

Поки вам Пан Бог назначив вік.

Христос рождається!

(Різдвяні свята)

2.На щастя, на здоров`я

На новий рік,

Аби вам все родило

Краще, ніж торік.

(Посівальна на Новий рік.)

3.Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати.

(Щедрівка. Другий Святвечір.)

2.Метод незакінчених речень:

Я сьогодні вперше відкрив для себе…

Народні свята і традиції нас вчать…

Я намагатимусь дотримуватись …

Використана література:

1.Свята мого дитинства / Упор. Клід І.О. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 120с.

2.Ми – майбутнє України. Сценарії / Упоряд. О.Л.Співак. – Х.: Ранок – НТ, 2007, – 144с.

3.Cкляренко В.М. Українські традиції і звичаї: для дітей середнього шкільного віку .-Харків: Бібколектор, 2015.- 318с.: іл..

Інтернет - ресурси :

  • 1.https://naurok.com.ua/
  • 2.https://vseosvita.ua/library/narodni-zvicai-ta-tradicii-353508.html
"Ваш подвиг незабутній..."
Дистанційна навчально-виховна робота з учнями 1 кл...
 

Коментарі (0)

There are no comments posted here yet

Залишити свій коментар

Posting comment as a guest.
0 Characters
Вложения (0 / 3)
Share Your Location

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо. Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті; ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.

Контакти

вул. Плеханівська, 66, оф. 11, м. Харків, 61001 
Адміністратор порталу:
Тел. : +38 (068) 375-46-34
Тел. : +38 (066) 820-40-65
Тел. : +38 (057) 731-96-33
(с 9.00 до 17.00 субота, 
неділя - вихідний
)

e-mail:  
Premium Joomla Templates